Waardering van uw onderneming

Waardering van uw onderneming


Krijg genoeg geld voor de aandelen van uw bedrijf bij verkoop en betaal als koper niet te veel voor een bedrijf. Daar komt de rol van de gespecialiseerde Business Valuator kijken. Die neemt u als ondernemer bij de hand en loopt samen met u het gehele waarderingsproces door. Uiteindelijk krijgt u een volledig rapport waar op transparante wijze de waardering wordt onderbouwd en toegelicht. 

Indien gewenst is het tevens mogelijk om een zogeheten Due Diligence onderzoek uit te laten voeren op het aan te kopen of te verkopen bedrijf(sonderdeel). Dit wordt als separate dienst aangeboden en elders op deze site nader besproken. 

Waarde van een bedrijf
Hoeveel is mijn bedrijf waard? 
Hoeveel een bedrijf waard is hangt af van verschillende factoren, zoals de historische prestaties van de onderneming (volgens vastgelegde afspraken) en de toekomstperspectieven met betrekking tot het genereren van opbrengsten (rekening houdend met risico en onzekerheid).

Om tot een goed inzicht te komen is het belangrijk een deskundige waardebepaling uit te laten voeren door een onafhankelijke specialist, de Business Valuator.

Hoe wordt de waarde van een bedrijf bepaald? 
Er zijn verschillende methodieken om de precieze waarde van een bedrijf te berekenen. Hieronder lichten we er twee veelgebruikte toe, namelijk Discount Cash Flow en verbeterde rentabiliteitswaarde.

Bedrijfswaarde berekenen met Discount Cash Flow (DCF)
De DCF methode bepaalt de bedrijfswaarde van een onderneming op basis van het contant maken van de toekomstige inkomsten (kasstromen of cash flows) die uit de onderneming beschikbaar komen voor de verschaffers van eigen en vreemd vermogen van de onderneming.

Deze methode wordt gezien als de meest gedetailleerde en professionele waarderingsmethode. Het belangrijkste nadeel van deze methode is dat voor een goede toepassing de beschikbaarheid van betrouwbare prognoses vereist is.

Bedrijfswaarde berekenen met verbeterde rentabiliteitswaarde
De verbeterde rentabiliteitswaarde methode gaat uit van de (toekomstige) winsten die het bedrijf bij voortzetting van de ondernemingsactiviteiten kan realiseren. Om dit ‘normatief resultaat’ vast te kunnen stellen wordt gekeken naar de in het verleden behaalde resultaten. Tevens wordt er rekening gehouden met de aanwezige vermogensstructuur om de bedrijfswaarde te berekenen.

Het gemiddeld genormaliseerd resultaat na belastingen wordt gekapitaliseerd tegen een veronderstelde, door vermogensverschaffers geëiste, rendementsnorm. Door de uitkomst vervolgens te corrigeren voor overschot dan wel tekort aan eigen vermogen wordt de (genormaliseerde) verbeterde rentabiliteitswaarde verkregen.

Welke methode wanneer inzetten?
Bij een goede uitvoering van de methodes zijn de uitkomsten gelijk. Het kan zijn dat één methode in een bepaald geval passender is, soms is een combinatie van methodes de beste optie. Het heeft de voorkeur om uit te gaan van de economische waarde en aldus rekening te houden met mogelijke ontwikkelingen in de toekomst.

Wat is het verschil tussen waarde en prijs? 
Bij een transactie zullen partijen ernaar streven om een positief verschil te creëren tussen prijs en waarde. Dat betekent dat iemand die wil kopen niet meer wil betalen dan de waarde die hij/zij aan het te kopen object toekent. Doordat prijzen afwijken van waardes komen transacties tot stand. Indien er geen verschil is tussen prijs en waarde creëert een transactie geen toegevoegde waarde. Hoe het verschil in waarde tussen koper en verkoper wordt verdeeld, hangt af van een aantal factoren zoals de alternatieven voor beide partijen, het gewenste tijdstip van de transactie, de informatie over de positie van de andere partij en de vaardigheid in het onderhandelen. Er kan zelfs een prijs ontstaan die ligt boven de waardering van de koper, als bijvoorbeeld prestige in het spel is.

Bedrijf verkopen
Hoe verkoop ik mijn bedrijf? 
De verkoop van een bedrijf is voor velen een eenmalige exercitie, met een aanzienlijke impact. De verkoop vereist voorbereiding, deskundigheid en ervaring. Niet alleen op financieel, juridisch en interpersoonlijk vlak, maar ook als initiator, begeleider en bewaker van het verkoopproces.

Doelstellingen van de verkoop
Allereerst moeten de doelstellingen van de verkoop worden bepaald. Gaat het om overdracht binnen de familie? Wat is het gewenste tijdschema? Wordt financiële onafhankelijkheid nagestreefd en hoeveel vermogen is hiervoor dan nodig? Alle persoonlijke en zakelijke facetten van de voorgenomen verkoop worden onder de loep genomen.

Informatiememorandum
De tweede stap in het verkoopproces mondt uit in een informatiememorandum. Daarin worden alle facetten van het bedrijf beschreven. Niet alleen de financiële kant van de zaak, maar ook de historie, de personele organisatie, de markt, de producten, klanten, leveranciers, de potentie, de sterktes en zwaktes van het bedrijf etc. Dit document is de basis voor de verkoop van een bedrijf. In het informatiememorandum wordt de onderneming in haar context beschreven, waarbij het voor een potentiële koper duidelijk wordt wat een mogelijke acquisitie oplevert.

Koper voor het bedrijf zoeken
Een volgende stap is het zoeken van een koper voor het bedrijf. Dat kunnen bedrijven zijn in dezelfde sector bijvoorbeeld een concurrent, leverancier of afnemer (verticale integratie) of bedrijven in andere sectoren die zich bijvoorbeeld op zelfde klantenkring richten (horizontale integratie). Veelal bedrijven die niet (actief) op zoek waren naar een aankoop, maar het kan ook zo zijn dat de verkoper al een geïnteresseerde partij heeft gevonden dan wel is benaderde door een geïnteresseerde partij.

Onderhandeling en contractering
Daarna start de onderhandeling en contractering, in deze fase dienen de wensen van koper en verkoper samen te komen, niet alleen financieel, maar op tal van terreinen. Dat vereist onderhandelingsvaardigheid. Uiteindelijk worden de afspraken vastgelegd in een intentieovereenkomst en vervolgens in een koopovereenkomst.

Wanneer zou ik mijn bedrijf verkopen? 
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u nadenkt over de verkoop van uw bedrijf. Bijvoorbeeld:
  • Bent u toe aan een nieuwe uitdaging?
  • Bent u meer een pionier dan een manager?
  • Vraagt uw onderneming voor verdere groei een ander type ondernemer?
  • Wilt u de waarde van uw bedrijf verzilveren?
  • Wilt u vermogen uit uw bedrijf vrijmaken?
  • Komt uw pensioen in zicht?
  • Wilt u minder gaan werken?
  • Wilt u uw bedrijf overdragen aan uw compagnon, uw kinderen of aan het management?
Bedrijf overnemen
Groeien door een bedrijfsovername 
Heeft u een onderneming en is autonome groei lastig of gaat dit te langzaam? Ziet u kansen, maar heeft u niet de kennis en ervaring binnen uw onderneming om deze te verzilveren? Is het lastig om de minder sterke aspecten in uw onderneming te versterken?

Een fusie met een andere onderneming dan wel een overname hiervan kan een strategisch goede beslissing zijn om groei te realiseren en de continuïteit van uw onderneming te versterken.Juist dan is het vinden van de juiste partij die qua product, markt, cultuur, managementstijl, etc. exact aansluit zeer kritisch voor het lange termijn succes. En natuurlijk moet het ook een verantwoorde investering zijn die binnen een redelijk termijn is terug te verdienen. Goede begeleiding door een ervaren Corporate Finance adviseur is dan essentieel. Hij kan voor u de markt in kaart brengen, de juiste partijen benaderen en het gehele overname- of fusieproces begeleiden.

Ik ben manager en wil mede-eigenaar worden. Kan dat? 
Dat is mogelijk: een dergelijke transactie wordt een Management Buy Out (MBO) genoemd als de manager al werkzaam is bij de onderneming of wordt een Management Buy In (MBI) genoemd als de manager van buitenaf komt.

Naast een mentale omschakeling, zijn er een hoop vragen. Wat is de rol van de huidige directeur-grootaandeelhouder? Hoeveel is het bedrijf waard? Hoe zit het met de financiering bij de overname van het bedrijf? Welk commitment wordt van de kopende manager(s) verwacht? Hoe kijkt een bank tegen de overnamefinanciering aan? Wat zijn de fiscale consequenties? Ligt er een gedegen businessplan? Hoe gaan we als aandeelhouders met elkaar om?

Een succesvolle Management Buy Out transactie is dus een grote stap die u veelal maar één keer zet, waarbij de relatie tussen verkoper en koper zeer gevoelig ligt. Het is daarom noodzakelijk om een dergelijk proces te doorlopen onder begeleiding van specialisten.

Een succesvolle Management Buy In transactie is alleen mogelijk als de MBI-kandidaat over een substantieel eigen vermogen beschikt en bereid is om vanuit privé garanties te geven aan de financier als het juiste bedrijf is gevonden.

Hoe regel ik de financiering van de aankoop van een bedrijf? 
U heeft een bedrijf gevonden en u hebt na de waardebepaling van het bedrijf overeenstemming bereikt met de verkoper over de overnameprijs. Dan volgt een belangrijke stap: het verkrijgen van de juiste financiering. Op dat moment spelen er allerlei vragen, zoals naar welke bank je toe moet stappen, of een investeringsmaatschappij misschien geschikter is, welke financieringsvormen er zijn, hoeveel geld je kan lenen enzovoort.

Vaak wordt er in deze stap een financieringsaanvraag opgesteld waarin onder meer de volgende onderwerpen aan bod komen:
  • De onderneming die wordt overgenomen
  • De koper als nieuwe aandeelhouder / ondernemer
  • De rol van de verkoper na de overdracht
  • Marktanalyse
  • Toekomstvisie/businessplan
  • Dealstructuur
  • Financiële prognoses
  • Kredietbehoefte
  • Scenario’s, risico’s  en zekerheden
Dit document wordt zodanig opgesteld dat banken de benodigde informatie hebben om een scherpe offerte te kunnen uitbrengen. Vervolgens is het verstandig altijd meerdere banken en/of investeringsmaatschappijen te benaderen. Bij de uiteindelijke selectie spelen er vaak naast de harde factoren (rentetarief, aflossingsschema, etc.) ook zachtere factoren mee, zoals de persoonlijke klik met de bank.

Wanneer is mediation nodig bij een bedrijfsovername? 
Bij een bedrijfsoverdracht worden de afspraken zoveel mogelijk in het overnamecontract vastgelegd. Toch kan het voorkomen dat één van de partijen zich achteraf benadeeld voelt. Bijvoorbeeld als de afgesproken omzetstijgingen niet gerealiseerd worden of als er zich een situatie voordoet die niet in het contract was voorzien.

De gangbare manier om het conflict op te lossen is om de zaak voor te leggen aan een rechter. Het is echter in veel gevallen goedkoper en vruchtbaarder om een professionele bemiddelaar in te schakelen.


Share by: